Inovace předmětu Projektování silnic a dálnic
Projekt FRVŠ č. 572/2011/F1/a
Řešitel: doc. Ing. Ivana Mahdalová, Ph.D.
Spoluřešitel: Ing. Denisa Cihlářová, Ph.D.
Cíle řešení
Projekt byl zaměřen na inovaci stávajícího předmětu Projektování silnic a
dálnic, který je zařazen do výuky v zimním semestru 1. ročníku navazujícího
magisterského studijního oboru Dopravní stavby. Projekt si kladl za cíl
zdokonalit výuku stávajícího předmětu Projektování silnic a dálnic zařazením
nového softwaru do vlastní výuky. V rámci řešení projektu byl do výuky zařazen
počítačový program s názvem TORUS, který umožňuje zrychlení návrhu okružních
křižovatek díky široké škále intuitivních funkcí. Aplikace TORUS umožňuje dále
prověřit návrh geometrických parametrů okružní křižovatky pomocí kontroly
nejrychlejších tras průjezdu vozidel v rámci analýzy kapacity a bezpečnosti.
Aplikace TORUS je vyspělý CAD software pracující v prostředí AutoCAD nebo
MicroStation. Ke konstrukci geometrie a k ověření návrhu okružní křižovatky
přitom využívá knihovny vozidel a vlečné křivky generované aplikací AutoTURN,
která byla již dříve pořízena v rámci řešení projektu FRVŠ č. 27/2008 Inovace
předmětu Městské komunikace a křižovatky.
Software AutoTURN již studenti bakalářského stupně standardně používají ve
cvičení předmětu Městské komunikace a křižovatky k řešení zadaných úkolů a
používají jej i v dalších odborných předmětech bakalářského i navazujícího
studijního oboru Dopravní stavby a rovněž při řešení bakalářských a diplomových
prací.
Postup řešení a zdůvodnění změn oproti projektu
V rámci řešení projektu byla v dubnu 2011 pořízena univerzitní plovoucí licence
programu TORUS pro počítačovou učebnu (25 počítačů) zakoupená od firmy VARS BRNO
a.s., která je výhradním dodavatelem tohoto softwaru pro ČR a která byla jako
dodavatel uvedena v přijaté přihlášce projektu. Následně byl software fakultními
administrátory nainstalován a zprovozněn jako nástavba již existujících a v
současnosti používaných programů AutoCAD nebo Microstation a programu AutoTurn.
Instalace plovoucí licence byla provedena na počítačových učebnách využívaných k
výuce Katedrou dopravního stavitelství a také na učitelských počítačích
pracovníků realizujících výuku předmětu Projektování silnic a dálnic a na
počítačích v pracovně interních doktorandů. Zájemci z řad pedagogů a doktorandů
se seznámili s použitím softwaru. Konkrétní uživatelské dotazy byly řešeny při
osobní konzultaci řešitele projektu přímo v sídle dodavatelské firmy v Brně. V
rámci řešení projektu byl dvěma interními doktorandy vypracován
zjednodušený návod pro využití softwaru studenty ve cvičení. Návod byl
vytvořen s pomocí překladu z originálního manuálu v angličtině a je pro výuku k
dispozici v elektronické i v tištěné podobě (ukázku tohoto návodu
naleznete ZDE).
Po základním zacvičení pedagogů bylo v listopadu 2011 realizováno odborné
celodenní uživatelské školení softwaru TORUS pracovníkem firmy VARS BRNO.
Školení se zúčastnili čtyři pedagogové a doktorand z Katedry dopravního
stavitelství a čtyři zájemci z řad studentů bakalářského a navazujícího
magisterského studia oboru Dopravní stavby. Na školení byly probrány podrobné
detaily ovládání programu a byly zodpovězeny uživatelské dotazy. Software byl
již v zimním semestru akademického roku 2011/12 zaveden do výuky inovovaného
předmětu Projektování silnic a dálnic.
Dosažené výsledky a konkrétní výstupy z řešení projektu
Inovace předmětu Projektování silnic a dálnic byla realizována již v rámci
zimního semestru akademického roku 2011/2012. Na cvičení předmětu Projektování
silnic a dálnic studenti navazujícího magisterského studia oboru Dopravní stavby
ověřovali návrh stavebního řešení okružní křižovatky, vytvořený původně v
AutoCADu podle zásad ČSN 736102 Projektování křižovatek na pozemních
komunikacích a TP 135 Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních
komunikacích. Výkresy situace okružní křižovatky vytvořené v software TORUS
odevzdávali jako součást zpracovávaných programů k zápočtu z předmětu
Projektování silnic a dálnic.
Instalovaný software byl již v rámci zimního semestru akademického roku
2011/2012 využit jedním studentem 4. ročníku bakalářského studia oboru Dopravní
stavby k řešení části jeho bakalářské práce a jedním studentem navazujícího
magisterského studia oboru Dopravní stavby k řešení části jeho diplomové práce.